پدر و مادر ها باید بدانند

مدیریت مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۰

کارشناس امور فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: کودک نیاز به دیده شدن دارد و دیده شدن و تشویق، سلامت روانی او را تضمین می‌کند.

رضوان پورمحمدی با تأکید بر اینکه سلامت و بهداشت روانی شامل نحوه تفکر، احساس و عملکرد به منظور رویارویی با رویدادهای مختلف زندگی است، افزود: بهداشت روانی در بردارنده نوع نگاه فرد به خود، زندگی و اطرافیان است و این نگاه در همه اعصار زندگی صادق و مؤثر است.

وی با بیان اینکه برای والدین تشخیص بیماری‌های جسمی ساده‌تر از مشکلات روحی و روانی است، افزود: تشخیص کودکی که دچار مشکلات روانی شده و سلامت روانی او به خطر افتاده است، بسیار دشوارتر از تشخیص مشکلات جسمانی است و به تبع آن درمان آن نیز مسائل خاص خودش را دارد و نیازمند مراجعه به متخصص بهداشت روانی است.

این روانشناس تصریح کرد: والدین گاهی به واسطه مشغله‌هایی که دارند، متوجه تزلزل در سلامت روانی کودک خود نمی‌شوند و این در حالی است که علائمی مانند اضطراب، افسردگی، تنش، پرخوری و کم‌خوری و بیش‌فعالی می‌تواند عواقب جدی را از بعد روحی به کودک تحمیل کند و سلامت روانی او را به مخاطره بیندازد.

وی با تأکید بر اینکه بهره هوشی هیچ ارتباطی با بهداشت و سلامت روانی ندارد، گفت: این باور در افراد وجود دارد که بهره هوشی بالا تضمین‌کننده سلامت و بهداشت روانی در کودکان است، در صورتی‌که با مطالعات صورت گرفته این نظریه کاملاً رد و اثبات شده است که کودکانی هستند که بهره هوشی بالایی دارند اما، از نظر روانی و روحی آسیب‌های بسیاری را متحمل شده‌اند.

پورمحمدی والدین را مسئول سلامت جسم و روح کودکان دانست و با اشاره به اینکه شیوه تربیتی باید به نحوی باشد که سلامت روانی کودکان را مدنظر قرار داده و تضمین کند، گفت: بچه‌ها در دوران مختلف از اطرافیان خود تأثیر می‌پذیرند. قبل از ورود به مدرسه از مربیان پیش دبستانی یا مهدهای خود و والدین و سپس از معلم و گروه همسالان خود متأثر می‌شوند، به همین دلیل باید والدین نظارت خود را نسبت به اطرافیان فرزندان خود با دقت اعمال کنند.

وی عنوان کرد: اگر کودکان در خانواده‌هایی رشد کنند که رفتار منطقی و متناسب با سن آنها صورت گیرد، کودک با سلامت روانی رشد می‌کند و این امر باعث می‌شود که با کوچکترین تلنگر از سوی محیط و جامعه دچار آسیب نشود اما، در کنار آن خانواده‌هایی که رفتار مناسبی با کودک خود ندارند، عملاً کودک را در معرض آسیب‌های اجتماعی در جامعه قرار می‌دهند.

کارشناس امور فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه کودکان نیاز به دیده شدن دارند، افزود: برای داشتن فرزندانی با سلامت روانی باید موفقیت‌های کودکان را به آنها گوشزد کنیم. کوچکترین مهارتی که از سوی کودکان آموخته می‌شود باید مورد تشویق قرار گیرد و آنها را برای ادامه مسیر پیشرفت و رشد توانایی باید ترغیب کرد، چراکه این تشویق نیاز کودکان به دیده شدن را رفع می‌کند.

وی اضافه کرد: هیچگاه نباید توانایی کودکان با یکدیگر مقایسه شود، چراکه آسیب‌های روانی بسیار زیادی را برای کودکان به دنبال دارد.

پور محمدی با تأکید بر اینکه والدین باید دقت بسیار بالایی برای انتخاب مهد و یا مدرسه کودکان خود داشته باشند، گفت: درصورتی که مربی و یا معلم کودک نگاه محبت‌آمیزی نسبت به کودک نداشته باشد، اختلالات روانی و رفتاری بسیاری در انتظار کودک خواهد بود. نوع برخورد مربی ناخودآگاه و ناخواسته بر نوع رفتار کودک و حتی آینده او تأثیر دارد.

وی افزود: در کنار محیط‌های اجتماعی، خانواده و رفتار والدین نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در سلامت روانی کودکان دارند. کودکی که در خانواده پرتنش رشد کند در مقایسه با کودکی که والدین با او ارتباطات سالم و محبت‌آمیزی دارند بیشتر با مشکلات روحی و روانی درگیر خواهد بود و این اولیای تربیتی که کودک دائماً در طول روز با آنها ارتباط دارد، نقش انکارناپذیری در رشد شخصیتی و سلامت روانی کودک دارند.

این روانشناس با تأکید بر تأثیر داستان و شعر در رشد اجتماعی و شخصیتی و بهداشت روانی کودک اظهار کرد: انتقال پیام و تربیت کودکان به واسطه قصه و شعر نقش بی‌بدیلی در رشد و سلامت روانی کودک دارد. شعر و داستان به نوعی واسطه‌های تربیتی هستند و به راحتی و غیرمستقیم می‌توانند پیام را به کودک منتقل کنند. والدین با قصه گفتن برای کودک خود علاوه بر استفاده از روشی درست برای تربیت کودک خود با در کنار او بودن سلامت روانی او را رشد می‌دهند.

فرستادن دیدگاه »

شما باید وارد شوید تا دیدگاهی ارسال کنید.